In memoriam: Annegien ten Cate

Op zaterdag 24 november 2018 is Annegien ten Cate overleden.

Annegien wilde als kind al een hond voor haar verjaardag. Haar vader gaf haar voor haar verjaardag een verzamelband van het tijdschrift “de Hondenwereld”. Na haar huwelijk in 1954 met Freek ten Cate kwam er al heel snel een kruising Collie uit het asiel in huis. In 1964 kochten Freek en Annegien hun eerste Sheltie bij kennel Van Remarkshove. Danny werd maar 6 jaar oud.  Na zijn overlijden gingen Annegien en Freek op zoek naar een nieuwe hond maar Shelties waren moeilijk te vinden in die tijd en de keuze viel op de Cocker Spaniel Snowy.

Een half jaar later werd de familie Ten Cate gebeld omdat er een nestje Shelties geboren was in Amsterdam. De sable reu Aby deed zijn intrede in huize Ten Cate. In de jaren erna kwamen er nog een Cocker Spaniel en een Sheltie bij. Het was het begin van een actief kynologisch leven voor het hele gezin.

Annegien is ruim 10 jaar regiocommissaris van de Nederlandse Sheltie Vereniging geweest. Ze was betrokken bij ringtraining en puppytraining. Daarnaast trainde ze met haar eigen honden, o.a. obedience en behendigheid. Tijdens een vakantie in 1973 werd een bezoek aan de Exford kennel gebracht en werd de blue merle reu Sky Diver of Exford gekocht. Diver was niet alleen een showhond maar ook actief in G&G en behendigheid.

Nadat in 1975 de kennelnaam “Own Delight’s” was aangevraagd, werd in 1976 het eerste nest gefokt van hun driekleur teef Daisy met Diver. Annegien heeft kampioenen gefokt in 3 kleurslagen: Own Delight’s Blue Velvet (blue merle), de zusjes Own Delight’s Holly (driekleur) en Own Delight’s Honey (sable), Own Delight’s Lotje (sable), Own Delight’s Pascal (sable), Own Delight’s Queen en Own Delight’s Roos (sable).

Annegien woonde, na het overlijden van haar man Freek, vele jaren naast haar dochter Marion. Ze bezochten samen regelmatig shows in binnen- en buitenland. Annegien genoot altijd van deze uitjes en gaf menig Sheltiefokker en -liefhebber advies.

De Raad van Beheer reikte in 2006 de Gouden Erespeld uit aan Annegien, voor haar verdiensten als Sheltiefokster. Zij werd zeer gerespecteerd binnen de kynologie.

Ze woonde de laatste jaren in Balk, waar ze op 87-jarige leeftijd is overleden.

Wij wensen Annegien’s dochters Marion en Iris en alle familie en vrienden heel veel sterkte toe met dit grote verlies.