Jongehondendag 14 juni 2014

Op zaterdag 14 juni werd voor de 4e keer een jongehondendag georganiseerd, die ook deze keer weer gehouden werd in het Dogcenter te Zaltbommel. Deze jongehondendag is bedoeld om enig inzicht te krijgen in de fokkerij van ons ras zodat, indien nodig, het fokbeleid aangepast kan worden. De veronderstelling dat de jongehondendag vooral gehouden wordt om mensen, die niet of bijna niet showen, de kans te geven een keertje hun hond te laten keuren, is onjuist. De jongehondendag is vooral bedoeld om zoveel mogelijk jonge honden te laten zien, zodat we een beeld krijgen van de kwaliteit en variëteit binnen het ras. Juist daarom mogen er ook hondjes komen, die niet naar een reguliere show kunnen vanwege een foutje. Aanvankelijk leek het er even op dat er te weinig inschrijvingen zouden zijn en deze dag niet plaats zou kunnen vinden, maar gelukkig kwamen er op het laatst nog voldoende aanmeldingen bij. Er waren uiteindelijk toch maar liefst 76 Shelties ingeschreven.

Wij hadden twee ervaren keurmeesters uitgenodigd om op deze dag te keuren: mw. E. Bakker-v.d. Woestijne en Mw. M. ten Cate. Iedere ingeschreven hond kreeg een schriftelijk beoordelingsrapport en een aandenken aan deze dag. Voor elke deelnemer was er tevens een tasje met leuke attenties en proefzakje voer van onze sponsor Happy Dog.

De ingeschreven shelties waren ingedeeld in de volgende klasses:

Babyklasse:

Velvet like from Marmorea's Shelter - Eig: S. Weijer
Casiditeam (FCI) Unreal Beauty - Eig: C. Aanstoot
Gail of the Scheepdog Jumpers - Eig: B. Persoon

Er waren weer leuke nevenactiviteiten zodat men, in afwachting van de keuring, de tijd aangenaam kon doorbrengen:
  • Zo was er weer de mogelijkheid om deel te nemen aan de  ringtraining, waar men het showen van de hond vooraf even kon oefenen. Tevens kon men zich laten adviseren over vachtverzorging, zodat desgewenst nog even de puntjes op de i gezet konden worden vooraleer men met zijn/haar  Sheltie de ring in moest.

• De Treibbal en  Dogdance  workshops werden goed bezocht. Voor beide  waren er drie workshops van 45 minuten met ca.  6 deelnemers per groep.  Marja van Eck (TB) en Carla v.d.  Poel (DD) hebben een flink aantal veelbelovende hondjes aan het werk gezien met hun enthousiaste baasjes!              .
  • Kinderen  van 4 t/m 12 jaar  konden weer deelnemen aan de Kind-Hond-Show.  Jammergenoeg waren hier maar vijf kinderen voor aangemeld. Er wordt bij de Kind-Hond-Show met name gekeken naar de relatie tussen kind en hond. Degene, die zijn/haar hond het beste voorbracht kreeg een mooie beker. De keurmeester Ineke Fritz kende deze  prijs toe  aan  Marianka Haverhoek met Froukje

• Fotografe Githa van Eeuwen was er met een mobiele studio en bood de mogelijkheid een prachtige portretfoto te laten maken. Hier werd veel gebruik van gemaak en er zijn dan ook heel wat mooie plaatjes ontstaan op deze dag!

• Desiree Lokers van www.hondenspul.nl was er met een mooie stand. Aanvankelijk zou er iemand anders aanwezig zijn met een stand, maar deze liet ons een week van te voren weten niet te kunnen komen vanwege gezondheidsproblemen. Gelukkig vonden wij Desiree bereid te komen deze dag.  Bij haar waren heel veel hondenproducten te koop: o.a. speelgoed, beloningsbokjes en snacks.

• Als afsluiting was er ook dit jaar weer een gezellige barbecue, waar weer veel mensen aan deelnamen, Aangezien de weergoden ons goedgezind waren, kon de barbecue ditmaal gelukkig buiten plaatsvinden en konden we genieten van het heerlijke eten onder een stralend zonnetje.

We vonden het wederom een hele gezellige en leerzame dag en willen alle medewerkers van harte bedanken voor hun inzet!

Rianne Schoeber, tel. 0561-617048; Vera Streuper, tel. 010-4354408;
Cobie Valkema, tel. 0513-418114; Rineke de Wolff, tel. 0513-432276.

Sponsor van deze jonghondendag